امام زاده سید بهلول

امام زاده سید بهلول

امام زاده سید بهلول که زادگاه ایشان در شهر سامرا عراق میباشد، و مقبره (زیارتگاه آن حضرت) در استان آذربایجان غربی و شهرستان خوی و در محله ای به نام امام زاده سید بهلول قرار گرفته است.

امام زاده سید بهلول خوی

این امام زاده مهمترین و بزرگترین مکان مذهبی و زیارتی شهر خوی میباشد. در این مکان مقبره های تعداد زیادی از افراد مذهبی و سیاسی شهر خوی وجود دارد.

قدیمی ترین امام زاده آذربایجان

به نقل از مردم منطقه، جنازه حضرت سید بهلول پس از قتل توسط عباسیان (که دشمنان علویان بوده اند) در این محل که در آن زمان مزرعه بوده به صورت شبانه و پنهانی دفن شده است. که کشاورز آن مزرعه در هنگام آبیاری متوجه این مسئله میشد و مردم منطقه را خبر میکند و در همان مکان دفن میکنند.

در آن زمان اکثر مردم منطقه اهل تسنن بودند و همچنین بسیاری از مردم نیز هنوز بر دین مسیح بودند و تعداد اندکی هم شیعه مذهب بودند.

در سال ۱۳۷۶ شمسی سنگ قبر مرمری در این مکان کشف شد که نشان میدهد سید بهلول با دو نسل منسوب به امام علی النقی میباشد که در سال ۳۲۷ هجری قمری در این مکان دفن شده است. بر اساس قدمت این سنگ میتوان ادعا نمود که امام زاده سید بهلول قدیمی ترین امام زاده منطقه آذربایجان است.

در داخل حرم امام زاده سید بهلول آیینه کاری صورت گرفته است.

بنای امام زاده سید بهلول تا به امروز سه بار بازسازی شده است که آخرین بازسازی آن به سال ۱۳۶۷ برمیگردد و در سال ۹۱ نیز حرم امام زاده سید بهلول گسترش پیدا کرد.

در زمانهای دور، زمینهای اطراف این امام زاده را بیشتر گورستانها تشکیل داده اند که اکنون از آن زمینها برای ساخت درمانگاه و مدارس استفاده شده است.

در محوطه این امام زاده مقبره آقا میر هادی سید کوثری و همچنین حسینیه انصارالحسین نیز قرار گرفته اند.

در نزدیکی امام زاده سید بهلول هتل بزرگی (هتل زمرد خوی) به منظور توسعه امکانات زیارتی احداث شده است.

در فاصله ۸۰۰ متری از این امام زاده مقبره شمس تبریزی قرار گرفته است.

امام زاده سید بهلول, امام زاده بهلول خوی, امام زاده خوی, اماکن مذهبی خوی, امام زاده های آذربایجانغربی, سید بهلول خوی, سید بهلول سامرا, قدیمی ترین امام زاده آذربایجان

مطلب پیشنهادی

تخت سلیمان

تخت سلیمان توریستی, جاذبه های تاریخی و مذهبی سایر شهرستانها, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها مجموعه بناهای …

دیدگاهتان را بنویسید