غار فخریگاه مهاباد

غار فخریگاه مهاباد

غار و دخمه فخریگاه و یا فقریگاه از جاذبه های گردشگری شهر مهاباد و استان آذربایجان غربی است و در هجده کیلومتری مهاباد و در روستای اندرش قاش قرار گرفته است.غار فخریگاه در دل کوه ایجا د شده که ساخت آن را به فرآتیس پدر دیاکو اولین پادشاه ماد نسبت داده اند. برخی از مورخان عقیده دارند که این غار آرامگاه فرآتیس نیز می باشد.

دخمه فقرگاه در نزدیکی تاش تپه در محلی موسوم به فقرگاه واقع شده و ظاهراً آرامگاه یکی از شاهزادگان دولت ماد می باشد . دخمه فقرگاه (به زبان کردی: فقرقا)، مقبره ‌ای مربوط به زمان مادهاست و در کنار روستای ایندرقاش ساخته شده. این دخمه دو طبقه‌ دارد و چهار ستون سنگی و ۳ گور خالی داخل آن وجود دارد و از نظر حجاری و ستون بندی در رده مقبره‌های مهم دوره ماد به شمار می رود.
دیاکونوف یکی از باستان شناسان معروف در مورد این دخمه می ‌گوید:«شمالی ترین مقبره مادی فخریک در مانای باستانی و نزدیک مهاباد است که جلوخان ندارد و سقف ساده سنگی آن را چند ستون نگاه می ‌دارد و ظاهراً محلی برای گذاشتن جنازه‌ ها بوده‌ است.» زمان ساخت غار فخریگاه  نامعلوم است اما تشریفات تدفین در آن با مراسمی که قبلا در ناحیه اطراف دریاچه ارومیه متداول بوده تفاوت دارد و در نتیجه نمی ‌توان تاریخی قدیمی تر از قرن هفتم برای آن قائل شد.

مطلب پیشنهادی

تخت سلیمان

تخت سلیمان توریستی, جاذبه های تاریخی و مذهبی سایر شهرستانها, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها مجموعه بناهای …

دیدگاهتان را بنویسید