قره-کلیسا-کلیسای-تاریخی-طاطائوس

قره-کلیسا-کلیسای-تاریخی-طاطائوس

قره کلیسا (کلیسای طاطائوس)

کلیسای طاطائوس یا قره کلیسا در ۲۰ کیلومتری شمال شرق شهر چالدران و جنوب شهر ماکو در روستای قره کلیسا قرار  گرفته است. این کلیسای تاریخی یکی از قدیمی ترین کلیساهای مسیحیان  می باشد که بر روی آرامگاه یکی از حواریون حضرت عیسی مسیح و مبشیرین مسیحیت به نام طاطائوس یا تادئوس ساخته شده است. و به همین دلیل است که به آن کلیسای طاطائوس نیز میگویند. قره کلیسا نام تازه ی برای این کلیسا تاریخی است  که در زبان ترکی به معنی کلیسای سیاه است و به خاطر وجود سنگ های سیاه در کلیسا به این نام خوانده میشود.

قره کلیسا در سال ۱۳۳۴ ه.ش به ثبت ملی و در سال ۱۳۸۱ ه.ش و در یکی از نشست های میراث جهانی یونسکو به همراه مجموعه کلیساهای سن استپانوس و کلیسای زور زور به عنوان نهمین اثر تاریخی کشور ایران به ثبت میراث جهانی رسید.

قدمت این کلیسای تاریخی بنا به روایت یکی از مورخان مشهور ارمنی موسی خورنی به اوایل دوره مسیحیت بر میگردد. نام کلیسا به عنوان طاطائوس مقدس از سال ۱۲۴۳ میلادی در کتب مختلف به خصوص در کتب جوامع مذهبی ارمنیان به چشم میخورد.

کلیسای طاطائوس یا قره کلیسا با توجه به کتیبه های موجود در طول تاریخ بار ها ویران شده است. در سال ۱۲۳۰ میلادی با حمله چنگیز، بیشتر کلیسا ویران شد که بعد از آن خواجه نصرالدین طوسی در زمان حاکمیت هلاکوخان آن را مرمت و بازسازی کرد. همچنین در قرن ۱۴ میلادی با زلزله مهیبی که در این منطقه رخ داد دوباره ویران شد که توسط اسقف زاکاریا و برادران وی پطروس و سرکیس در مدت ۱۰ سال بازسازی شد.

طی تعمیراتی که در سال های بعد بر روی این کلیسا انجام گرفت سنگ های سفید به جای سنگ های سیاه قرا گرفتند. برای همین امروزه ترکیب سنگ های سیاه قدیمی و سفید جدید را در بدنه کلیسا میبینیم

معماری تزئینات قره کلیسا الهام گرفته از کلیسای جامع اچمیادزین ارمنستان است کلیسا اچمیادزین اولین و مهمترین کلیسا ارمنیان میباشد.

مطلب پیشنهادی

تخت سلیمان

تخت سلیمان توریستی, جاذبه های تاریخی و مذهبی سایر شهرستانها, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها مجموعه بناهای …

دیدگاهتان را بنویسید