قبرستان-آشوریان-چهاربخش-ارومیه

قبرستان آشوریان

این قبرستان تاریخی و بسیار قدیمی به قبرستان چهاربخش نیز معروف است.

تا قبل از سال ۱۳۴۰ هجری شمسی روستایی مسیحی نشین در این محله (چهاربخش) وجود داشت که با گسترش محدوده شهری، در شهر ارومیه ادغام گردید و از سال ۱۳۵۶ به بعد ،به دستور شهرداری امواتی در آن دفن نگردید.

فاصله قبرستان چهاربخش تا مرکز شهر ارومیه ۲ کیلومتر است و در کنار بلوار شهید رجایی کنونی بر روی تپه ای تاریخی واقع شده است. این تپه تاریخی که گمان میرود به قرنهای ۶ یا ۷ هجری قمری مربوط باشد دارای صدها سنگ قبر با نقشهایی از تصویر انسان و حیوان و سایر شکلها مانند گل و بوته و … و با خط آشوری (استرانجیلی) ارمنی و فارسی و لاتینی منقوش تراش خورده اند. سنگ قبرهای قبرستان آشوریان چهاربخش از جنس آهکی هستند و تعداد کمی از آنها نیز سنگ خارا هستند. بر روی برخی سنگ قبرها ، کتیبه هایی با خطوط آشوری و ارمنی و فارسی و لاتینی وجود دارد و همچنین بر روی برخی سنگ قبرها تصاویری از انسانها و حیوانات و سلاح های سرد مانند شمشیر و خنجر و گل و بوته و ظروف و سایر شکلهای سنطوری و سمبلهایی به زیبایی نقر شده اند.

از مکانهای نزدیک نزدیک به قبرستان آشوریان میتوان به کلیسای حضرف مریم چهاربخش و کلیسای مارقوس یاقوس جهودلر داغی اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

قبرستان آشوریان ارومیه, قبرستان آشوری ها در ارومیه, قبرستان مسیحیان ارومیه, قبرستان مسیحیان در کشتارگاه ارومیه

جهودلر ارومیه ,جهودلر داغی, قبرستان آشوران در کشتارگاه ارومیه ,قبرستان آشوری ها در ارومیه ,قبرستان آشوریان ارومیه ,قبرستان چهاربخش ,قبرستان چهاربخش ارومیه ,قبرستان مسیحیان ارومیه ,قبرستان مسیحیان در کشتارگاه ارومیه ,کلیسای حضرف مریم ,کلیسای حضرف مریم ,چهاربخش ,کلیسای مارقوس یاقوس ,گرجهو ارومیه ,محله چهاربخش ارومیه ,مناطق مسیحی نشین ارومیه

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید