پل قطور خوی

پل قطور خوی

پل هوایی قطور

Ghotour Valley Bridge

این پل در مسیر راه آهن ایران و ترکیه در نزدیکی خوی در شهر قطور از توابع خوی و روی رود قطور ساخته شده است.

هنگام عبور از این دره گردشگری زیبا، پلهای کوچک زیادی را مشاهده خواهید کرد که قدمت زیادی دارند و به همراه طبیعت زیبا و خوش آب و هوا همیشه یکی از مناطق گردشگری و تفریحی جالب توجهی بوده است.

راه آهن ترانزیتی بین ایران و ترکیه از روی این پل زیبا میگذرد و به ایستگاه مرزی رازی پیوند میخورد که کشورهای اروپایی را به آسیا متصل مینماید.

کار ساخت و بهره برداری این پل در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) به اتمام رسید. این پل از نوع زیر قوسی بوده و یکی از بزرگترین دهانه های قوسی را دارد.

پل قطور با همکاری دو شرکت ایرانی (رانکین) و اتریشی (پور) پی ریزی شده است. گفتنی است که اسکلت فلزی پل و شاسی آن توسط شرکت آمریکایی americanbridge انجام گرفته است.

سازه های فلزی پل قطور در پنسیلوانای آمریکا ساخته شد، و از طریق راه دریایی و ریلی به این مکان آورده شد.

طول پل ۴۴۸ متر، طور ارک فلزی پل ۲۲۳ متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور ۱۱۹ متر و عرض آن ۸متر میباشد.

پل قطور دارای ۱۰ عدد پایه بتونی مسلح بوده که ۶ عدد از این پایه های به طرف خوی و ۴ عدد از پایه های بتونی به سمت رازی است.

پل راه آهن قطور در هنگام بهره برداری به رنگ قرمز بوده، اما با آغاز جنگ میان ایران و عراق، برای استتار از جنگنده های عراقی این پل به رنگ خاکی در آمده است.

بدلیل اهمیت زیاد استراتژیکی پل که واسط ریل ایران و اروپا بود، ۹ دفعه مورد حمله هوایی عراقی ها قرار گرفت، که با بمباران پل آسیبهایی به پایه های فلزی و شاسی و پایه بتنی آن وارد شد که خسارت ناشی از این بمباران حدود ۳۰ درصد براورد شد که این خسارات و آسیبها در اردیبهشت ۱۳۷۴ توسط مهندسان ایرانی مرمت گردید.

مطلب پیشنهادی

تخت سلیمان

تخت سلیمان توریستی, جاذبه های تاریخی و مذهبی سایر شهرستانها, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها مجموعه بناهای …

دیدگاهتان را بنویسید