مسجد ملا حسن خوی

مسجد ملا حسن خوی

مسجد ملا حسن یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی اسلامی آذربایجان غربی است. این مسجد در شهرستان خوی، خیابان انقلاب و در روبروی مسجد سید الشهدا قرار گرفته است. در اطراف این مسجد مغازه های و راسته های باز قرار گرفته اند.

مسجد ملا حسن خوی اثر بجامانده از دوران قاجار است و ز نظر معماری اسلامی نیز در ردیف بناهای ناب آذربایجان غربی قرار گرفته است.

این مسجد در قرن ۱۲ هجری قمری (تقریبا سال ۱۱۸۰ هجری شمسی) به همت احمدخان دنبلی ( ملا حسن شیخ الاسلام ) ساخته شد. اما بر اثر زلزله ویراش شده بود، و بعد از ویرانی در سال ۱۲۹۶ هجری قمری (۱۲۵۸شمسی)  توسط حاجی ابرهیم تاجر دوباره بنا گردید.

مسجد ملاحسن خوی دارای شبستانی زیبا و بزرگ میباشد. ورودی اصلی این مسجد بدون حیاط است.

سالن اصلی مسجد دارای دو ردیف ستون سنگی میباشد. درب دیگر مسجد به سمت بازار قدیمی خوی باز میشود.

دیواره های مسجد تا ارتفاع ۸۰ سانتی از سنگ ساخته شده اند و ادامه دیوار را با آجر بنا نموده اند.

در ساخت گنبد از آجر برای تزئین آن استفاده شده طوری که شکلهای لوزی ، دایره و گل ۱۸پر به آنها داده اند. در اطراف گنبدهای مسجد نورگیرهایی قرار دارند.

ستونهای مسجد سنگی هستند و چف و بستهای آن با اتصالات سربی به خوبی انجام گرفته است. و دارای ۱۲ طاق گنبدی شکل است که در آنها طرهای مختلفی به کار رفته است.

مسجد تاریخی ملاحسن همچنین دارای محرابی با حاشیه های تزئین شده با کاشی های مزین به آیات قرآن کریم است که در داخل اتاقک آجری قرار گرفته است.

از سایر جاذبه های تاریخی مذهبی خوی میتوان به مسجد تاریخی مطلب خان خوی (که بزرگترین مسجد روباز کشور است) و مسجد داش آغلیان خوی، چورس، دیزج دیز، مسجد ملا احمد خوی، امام زاده سید بهلول و … اشاره نمود

شهر خوی در ایام قدیم در مسیر جاده ابریشم قرار گرفته بود به همین دلیل مورد بازدید بسیاری از جهانگردان قرار میگرفت.

 

 

 

 

مسجد ملاحسن خوی, مسجد ملا حسن خوی, مسجدهای تاریخی خوی, مسجدهای قدیمی خوی, جاذبه های گردشگری خوی, جاذبه های تاریخی خوی, جاهای دیدنی خوی, ملا حسن شیخ الاسلام , حاجی ابراهیم تاجر خوی

مطلب پیشنهادی

تخت سلیمان

تخت سلیمان توریستی, جاذبه های تاریخی و مذهبی سایر شهرستانها, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها مجموعه بناهای …

دیدگاهتان را بنویسید