دژ بسطام خوی

دژ بسطام خوی

دژ بسطام خوی یکی از بناهای است که نشان دهنده قدمت وتاریخ این منطقه است. که در روستای بسطام در نزدیکی شهر قره ضیاءالدین و شهرستان خوی قرار دارد. با استناد به کتیبه ای که باستان شناسان در دژ بسطام کشف کرده اند قدمت آن به سال های ۶۴۵ تا ۶۸۵ قبل از میلاد بر می گردد. که گفته میشود توسط رؤسا دوم ساخته شده است.

دژبسطام مربوط به دوره اوراتویی است و به عنوان یکی از شهر های مهم در زمان خود به شمار می رفت اما پس از آن که ماد ها بر این منطقه حکم فرما شدند این قلعه نیز متروکه شد و بعد از آن تنها کاربردی که داشته توسط گروهی از مسیحیان بوده که میتوان نشانه ها و صلیب های که از خود به جای گذاشته اند را روی صخره ها دید.

دژ یا قلعه بسطام یک اثر بی نظیر تاریخی است که از نظر وسعت در دوره اوراتو سومین در نوع خود است. این قلعه را میتوان به سه قسمت اصلی ساختمان شرقی، قلعه اصلی و بخش مسکونی قلعه تقسیم کرد. دژ بسطام داری دیواره های مستحکم سنگی است و ساختمان شرقی نیز یک محوطه به وسعت حدودا دو هکتار و دیواری سراسری  دارد.

اجزای مختلف دژ بسطام شامل یک معبد و بازار، مقر حکومتی یا قلعه ، برج های بارور، دروازه ، و راه های مخفی است.که به گفته کارشناسان این قلعه در طول پنجاه سال و طی سه دوره ساخته شده است.

دژ بسطام در همسایگی روستای بسطام در باختر شهر قره‌ضیاءالدین در بخش مرکزی شهرستان چایپاره و در نزدیکی شهرستان خوی در استان آذربایجان غربی جای گرفته است.

مطلب پیشنهادی

تخت سلیمان

تخت سلیمان توریستی, جاذبه های تاریخی و مذهبی سایر شهرستانها, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها مجموعه بناهای …

دیدگاهتان را بنویسید