خانه آبگینه شهر ارومیه

خانه آبگینه شهر ارومیه

یخچال دوقوز پله (خانه آبگینه شهر ارومیه)

یخچال دوقوزپله را میتوان به جرأت یکی از جذابترین مکان های تاریخی استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه دانست، این یخچال زیبا و دیدنی در خیابان عسگرخان و در یک محله ی قدیمی به همین نام قرار دارد.

دوقوز یک کلمه ترکی است و به معنی عدد نه میباشد و به همین خاطر در برخی موارد آن را یخچال نه پله نیز میخوانند، این یخچال مربوط به دوره قاجار بوده و از آن برای نگهداری و تامین یخ مورد نیاز شهر در تابستان استفاده میشده و حتی مردم برای انجام بعضی از مراسمات مانند چهارشنبه سوری به دور حوضچه ای که در نزدیکی یخچال است جمع میشدند، اما بعد از پیشرفت شهر ارومیه و صنعتی شدن شهر بلا استفاده ماند.

یخچال تاریخی دوقوز پله در سال ۱۳۸۰ در سازمان میراث فرهنگی ثبت و جزو آثار ملی ایران قرار گرفت، اما با گذشت سال های که از عمر این یخچال میگذرد هنوز سالم و پابرجاست و علت آن معماری بی نظیر و مصالح به کاربرده شده در آن است. دیواره های این بنا از سنگ ساخته شده که ضخامت  این دیواره ها به یک متر و پنج سانتی متر می رسد، سقف آن که به صورت طاق میباشد از آجر است و نحوه ساخت وکاربرد مصالح آن به گونه ای بوده که بنا بسیار مستحکم استوار است.

یخچال دوقوز پله را جزو یخچال های زیرزمینی میدانند چرا که در ساخت این گونه یخچال ها نصف آن را در زیر زمین می سازند.

یخچال از دو ورودی و سالن اصلی تشکیل شده است که از سالن اصلی برای انبار کردن یخ استفاده میکردنند و همچنین دارای نورگیرهایست که از آن برای یخ اندازی استفاده میشده این نورگیر ها درقسمت شمالی بنا قرار دارند، اما شکوه واقعی این یخچال در دقتی است که در آجر چینی سقف آن به کار رفته است و در تعطیلات نوروزی گردشگران زیادی را به خود جذب میکند.

امروزه این یخچال از نام دوقوز پله به خانه آبگینه شهر ارومیه تغییر نام داده است و از آن بعنوان نمایشگاه استفاده میشود.

صنایع دستی که در این نمایشکاه عرضه میشوند عبارتند از :

حرارت مستقیم روی شیشه، نقاشی روی شیشه، معرق شیشه و سفال‌گری است که در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است.

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید