برج سه گنبد

برج سه گنبد ارومیه

برج سه گنبد ارومیه

برج تاریخی سه گنبد ارومیه بنایی است به شکل استوانه ای که درجنوب شرقی شهر ارومیه و در خیابان استاد برزگر واقع شده است.

این بنا آرامگاه و متعلق به قرن ششم هجری است که قطر آن پنج متر و ارتفاع آن به سیزده متر میرسد.

برج سه گنبد دو طبقه دارد و در هر طبقه یک گنبد وجود دارد، طبقه اول داری پوششی قوس دار است که سردابه خوانده میشود و به وسیله ای این پوشش از طبقه دوم مجزا میشود. ورودی طبقه اول یک مترو هفتاد سانتیمتر ارتفاع دارد، اما طبقه دوم دری به ارتفاع دو و نیم متر دارد و مقبره نام گرفته است.

سقف گنبد و دیواره های آن به طور کلی سالم میباشد و همچنین در چهار سوی برج دریچه هایی نیز وجود دارند

در کنار این بنا موزه سنگ قرار گرفته که دارای کتیبه های تاریخی زیبایی است.

 

 

 

 

برج سه گنبد


معماری این بنا همانند معماری سایر مقبره های قرن ششم و دوران سلجوقی است به گونه ای که در ساخت این بناها مقبره را بر روی سردابه می ساختند و تزینات خاصی به آن ها می افزودند. درِ ورودی بنای تاریخی سه گنبد دارای سه کتیبه به خط کوفی میباشد که از سنگ تراشیده شده و طبق این کتیبه ها این بنا به دستور یکی از امرای سلجوقی به نام شیث قاطه المظفری ساخته شده است.

تزئینات به کار رفته شده در برج سه گنبد در سبک و نوع خود بسیار کم نظیر است و گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخ را به خود جذب میکند.

درباره علت نام گذاری برج تاریخی سه گنبد اخلاف نظر وجود دارد برخی وجود سه گنبد در سه طبقه آن را دلیل نام گذاری بنا میدانند و برخی دیگر از مورخان نیز معتقدند که وجود دو بنای دیگر که در مجاورت روستای چهریق در شهرستان سلماس قرار دارند را علت نام گذاری مجموعه این سه برج میدانند. علاوه بر آن تعدادی از مورخان معتقدند که این برج به جای آتشکده ای در دوران ساسانی ساخته شده است ولی برای اثبات نظریه خود مدارک کافی و لازم در اختیار ندارند.

برج سه گنبد

 

مطلب پیشنهادی

نقل زعفرانی سوغات مخصوص ارومیه

نقل زعفرانی سوغات مخصوص ارومیه معرفی ارومیه نقل زعفرانی سوغات ارومیه همانطور که میدانید نقل …

دیدگاهتان را بنویسید