بازار قدیمی خوی

بازار قدیمی خوی

بازار قدیمی خوی یکی از آثار مهم شهر خوی است که در شرق  این شهر و چهار راه مرکزی آن قرار دارد. شهر خوی یکی از شهر های قدیمی آذربایجان غربی میباشد که در گذشته از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار، و دارای یک بازا بزرگ بود ولی بر اثر ویرانی ها طبیعی و انسانی، این شهر رو به نابودی کشیده شد بازار قدیمی فعلی خوی یکی از بناهای این شهر است که در طی آبادانی شهر ساخته شده است که تاریخ ساخت آن به اواخر قرن دوازده هجری بر میگردد.

دروازه سنگی خوی یکی از دروازه های قدیمی شهر و آثار به جای مانده از حصار قدیمی شهر است این دروازه در نزدیکی بازار قدیمی خوی قرار گرفته است و جنوب این بازار قرار دارد. خندقی نیز در دور این دروازه سنگی در سال های اخیر وجود داشت که امروزه آثاری از آن بر جای نمانده است.

مجموعه بازار سر پوشیده و قدیمی خوی در ابتدا از چند راسته اصلی تشکیل می شد و دارای سرا ها و چهار سو ها و گذر های بسیار خوش ترکیب بود و بعد ها تعدادی راسته و کاروانسرا به آن اضافه شد که حالت اولیه بازار را از بین برد. این بازار برخلاف سایر بازار های قدیمی فاقد هیچ گونه تزئینات و گچ بری است و از ویژگی منحصر به فرد معماری آن میتوان به دقدت در آجر چینی مخصوصا در چهار سو های آن اشاره کرد.

از راسته های بازار قدیمی خوی میتوان به راسته بازار مسگرها و بورکچی بازار، بازار زرگرها، خرازی بازار و فرشچی بازار و… اشاره کرد.

و از کاروانسراهای بازار میتوان به کاروانسرای میرزا هاشم و قوشا کارونسرا اشاره کرد حمام های موجود در بازار نیز ائل حمامی و یکی از حمام های زیبای خوی به نام حمام محمد بیگ که در نزدیکی مسجد ملاحسن قرار دارد.

مطلب پیشنهادی

تخت سلیمان

تخت سلیمان توریستی, جاذبه های تاریخی و مذهبی سایر شهرستانها, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها مجموعه بناهای …

دیدگاهتان را بنویسید