عمارت علی بیگلو

عمارت علی بیگلو

روستای علی بیگلو که به آلیبیلی یا علی بیلی نیز معروف است. در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال شهر ارومیه و در بخش نازلو شمالی قرار دارد.(جاده سلماس – نرسیده به نوشین شهر)

این روستا از روستا های تاریخی شهر ارومیه است که عمارت معروف علی بیگلو در آن قرار دارد. عمارت علی بیگلو از بنا های تاریخی و با ارزش شهر ارومیه به شمار می رود که قدمت آن به دوره قاجار بر میگردد. این بنای تاریخی دارای یک برج نگهبانی است که برای محافظت روستا از آن استفاده می شده، ولی گفته میشود که در ابتدا ساخت عمارت برج دیگری نیز وجود داشته که تخریب شده است.

نکته قابل توجه دیگر سردر ورودی عمارت علی بیگلوست که در نوع خود بسیار بزرگ به شمار می رود اما این سردر نیز قسمت گنبدی خود را بر اثر فرسایش و شاید جنگ های احتمالی از دست داده است.

اما درباره ی تزئینات عمارت میتوان به آجر کاری های برجسته آن که در اطراف پنجره ها و بدنه بنا استفاده شده اشاره کرد. بنای قدیمی عمارت علی بیگلو در دو طبقه ساخته شده که طبقه همکف آن تقریبا سالم مانده اما قسمتی از طبقه دیگر آن تخریب شده است.

عمارت روستای علی بیگلو نشاندهنده تاریخ و فرهنگ شهر ارومیه در ادوار مختلف تاریخ است اما در منابع تاریخی از این عمارت سخنی به میان نیامده است ولی شاید این عمارت همان بنای حیدرلو است که به امامقلیخان بیگلربیگی تعلق داشته است و به اشتباه آن را به روستای حیدرلو نسبت داده اند.

مطلب پیشنهادی

روستای خوش آلان

روستای خوش آلان روستای خوش آلان یا خوشالان یکی از روستاهای دهستان صومای برادوست ارومیه …

دیدگاهتان را بنویسید