رودخانه زرینه رود

رودخانه زرینه رود

رودخانه زرینه رود

رزینه رود که چغاتو هم نام دارد با ۲۳۰ کیلومتر طول، طولانی ترین رود استان آذربایجان غربی است، زرینه رود در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار گرفته که از کوههای استان کردستان و شهرستان سقز ازجمله کوه چهل چشمه، سرچشمه میگیرد که در ادامه مسیر خود رودهای زیادی به آن میپیوندند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.

در ابتدا رودخانه های خورخوره و ساروق که سرچشمه آنها شهرستان تکاب است به رزینه رود ملحق میشوند، در همان ابتدای مسیر خود در نزدیکی شهرستان سقر و بوکان، سد مخزنی عظیمی به نام سد شهید کاظمی بوکان بر روی زرینه رود ساخته شده است، ارتفاع تاج سد شهید کاظمی حتی از سد ارس نیز بیشتر است. میزان آب خروجی رودخانه برای ادامه مسیر را این سد مشخص میکند و آب خروجی در ادامه مسیر به شهرستان شاهین دژ رسیده و اینجا رودخانه های هولاسو و رود هاچه سو و همچنین رودهای محمود آباد و رود آجرلوچای و رود قورو چای به رزرینه رود پیوند میخورند تا اینکه به میاندوآب برسد که در شهرستان میاندوآب رود لیلان چای به زرینه رود ملحق میشود.

رزینه رود که مسیر زیادی را طی کرده،  با عبور از شهرستانهای شاهین دژ و میاندوآب در انتهای مسیر خود دلتای وسیعی به عرض حدود ۱۰ کیلومتر در مراتع باتلاقی تالاب قره قشلاق ایجاد کرده و سپس به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

در رودخانه زرینه رود آبزیان زیادی از جمله ماهی کپور، ماهی سفید، ماهی اسپیله و زردماهی و … به وفور مشاهده میشوند

در زمان حمله مغول ها به ایران این رودخانه نام مغولی چغنو یا چغتای به معنای خروشان به خود گرفت که برگرفته از نام پسر دوم چنگیزخان مغول بود، و امروزه در زبان محلی به آن جَغَتی و جَغَتو یا جَغاتو میگویند.

در زمان حکومت رژیم پهلوی نام زرینه رود بر روی این رودخانه گذاشته شد.

در اینجا سعی ما بر این است که کامل ترین و جامع ترین مطالب در باره رودخانه زرینه رود را در اختیار شما قرار دهیم، در صورتی که شما در اینباره مطلبی دارید برای ما در قسمت دیدگاه که در پایین مطلب قرار دارد، ارسال کنید.

 

 

مطلب پیشنهادی

آبشار شر شر عرب دیزجی

آبشار شر شر عرب دیزجی توریستی, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها آبشار عرب دیزجی یا آبشار …

دیدگاهتان را بنویسید