عمارت چهره گشا(چله جوشا)

عمارت چهره گشا(چله جوشا)

عمارت چهره گشا یکی از بنا ها تاریخی ارومیه در روستایی به همین نام یعنی روستای چهره گشا (یا به زبان محلی چله جوشا) در دهستان بکشلوچای در ۱۰ کیلومتری شهر ارومیه قرار دارد. برای رسیدن به روستای چهره گشا باید از جاده امام زاده ارومیه راه افتاد و بعد سه راهی روستای گل پرچین را رد کرد.

این عمارت متعلق به حبیب الله خان بیگلربیگی قاسملو افشار بوده که بعد از آن به پسرش حسین خان بیگلربیگی افشار به ارث می رسد. قدمت عمارت چهره گشا با توجه به اسناد و مدارک باقی مانده به اواخر دوره قاجار و دوره مشروطه بر می گردد. عمارت باغ شکلی مستطیلی دارد و در غرب باغ ساخته ، همین طور این باغ دارای یک سردر ورودی و یک حوضخانه و یک برج میباشد که در مورد برج و حصاری که به دور باغ کشیده شده باید گفت که آثار چندانی از آنها باقی نمانده است.

معماری عمارت باغ چهره گشا از سبک معماری دوره قاجار پیروی میکند و تزینات آن آجر های برجسته ای هستند که به صورت ماهرانه ای در کنار هم قرار گرفته اند. عمارت یک طبقه دارد و سقف آن همانند سقف بیشتر بناهای قدیمی آذربایجان غربی از تیرهای چوبی ساخته شده. از جمله مرمت های که برای عمارت چهره گشا انجام شده میتوان به گذاشتن سقف شیروانی اشاره کرد.

سردر باغ نیز همانند عمارت آن به سبک معماری دوره قاجار است و تزینات شبیه به هم دارند ولی فرسایش و تخریب سردر نسبت به عمارت بیشتر است.

 

مطلب پیشنهادی

نقل زعفرانی سوغات مخصوص ارومیه

نقل زعفرانی سوغات مخصوص ارومیه معرفی ارومیه نقل زعفرانی سوغات ارومیه همانطور که میدانید نقل …

دیدگاهتان را بنویسید