امام زاده غریب حسن

امام زاده غریب حسن

امام زاده غریب حسن

امام زاده غریب حسن از نوه های امام زین العابدین (ع) میباشد که از معروفترین امام زاده های ارومیه و آذربایجانغربی است.

این امام زاده در نزدیکی روستاهای برهانلو و قورشالو جاده ارومیه به اشنویه (فاصله ۶کیلومتری ارومیه) قرار گرفته است. متنی که از طرف دفتر استعلام سادات بر روی ضریح مقدس امام زاده قریب حسن درج شده دارای نکته ای میباشد و آن هم استفاده از واژه «قریب» به جای «غریب» است، اما در میان مردم منطقه بیشر به غریب حسن معروف است به دلیل اینکه مردم منطقه بر این عقیده اند که ایشان در این منطقه تنها و غریب به شهادت رسیدند.

در زمانهای نه چندان دور آرامگاه قریب حسن ساختمانی کوچک بود که زیربنایی در حدود۶۰ متر مربع داشت طوری که در سه ضلع آن پنجره وجود داشت و در ضلع شرقی دارای دو در بود که پنجره ای در میان آنها قرار داشت و سقف آن شیروانی مسقف و طاق زیر آن با آجر و گچ پوشانده شده بود. در این آرامگاه ضریح وجود نداشت و فقط یک حصار چوبی به دور قبر وجود داشت. در کنار درب ورودی ساختمان صندوقی تعبیه شده بود که زائران نذرهای نقدی خود را در آن بیاندازند.

در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی ضریحی در اصفهان ساخته شد که ابعاد آن به ۱/۵ در ۲ متر میرسد. این ضریح فلزی که با رویه ای از نقره پوشیده شده بود.

در سال ۱۳۸۲ ضریحی دیگر که زیباتر بود و متقارن، در اصفهان ساخته شد و بجای ضریح پیشین قرار گرفت و تا به امروز نیز همین ضریح در بارگاه امام زاده غریب حسن قرار دارد. این ضریح ترکیبی از چوب با روکش نقره ای و طلایی و استیل به ابعاد ۳*۲ متر و ارتفاع ۲٫۲۵ متر (بدون احتساب پایه و تاج) میباشد، پایه های این ضریح از سنگ گرانیت سیاه تشکیل شده است.

ساختمان امامزاده که نقشه آن به صورت مستطیل شکل و در ابعاد ۲۶*۲۶ متر است و از چهار قسمت تشکیل شده است: اتاق اصلی(که ضریح در آن قرار گرفته) – میانسرا – موتورخانه و اتاق کنترل.

گنبد امام زاده غریب حسن از نوع پیازی بوده که دارای روکشی آلومینومی است آبکاری طلا روی آن انجام گرفته است. ارتفاع گنبد ۱۱/۸۰ متر میباشد که دارای ۱۲ نورگیر میباشد که دور تا دور گنبد قرار گرفته اند. مناره های امامزاده قریب حسن در ضلع شمالی ساختمان قرار دارند که ارتفاع آنها ۲۱ متر بوده که پایه های آنها در اتاقهای کناری میانسرا قرار دارند.

امامزاده های ارومیه

امامزاده های آذربایجان غربی

 

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید