پل قلعه جوق باراندوز

پل قلعه جوق باراندوز

پل قدیمی قلعه جوق باراندوز یکی از بناهای قدیمی و زیبای این منطقه است و قدمت آن به دوره قاجاریه بر می گردد این پل در فهرست میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز به ثبت رسید پل قلعه جوق در بخش باراندوز ارومیه در جاده ارومیه به اشنویه و در روستای قلعه جوق قرار گرفته است.
پل قلعه جوق بارندوز همان طور که از نام آن پیداست بر روی رودخانه باراندوزچای قرار گرفته است وبه همین دلیل به آن پل باراندوز یا بارندوز چای نیز می گویند. پل باراندوز حدود ۴۰ متر طول دارد و عرض آن به ۵ متر می رسد که داری شش قوس جناغی بزرگ و پنج طاق کوچک است و داری ۵ پایه سنگی است که با ملاط آهکی محکم کاری شده است.
« پل باراندوز ارومیه ریزش کرد » در بهار سال ۱۳۹۳ بود که این خبر را شنیدیم که گفته شد این پل بر اثر طغیان رودخانه باراندوز ریزش کرده است و علت آن ناشی از بی توجهی مسئولان نسبت به مرمت پل بوده است این پل قبل ریزش دچار آسیب دیدگی شده بود که در سایه بی توجهی باعث ریزش آن شد.
اما سر انجام پس از گذشت چند سال از تخریب این پل قدیمی معاون میراث فرهنگی استان اعلام کردند که این پل تا پایان تابستان ۹۵ با اختصاص ۱۱۷ میلیون تومان اعتبار مرمت خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید