مقبره صخره ای قارلی دام

مقبره صخره ای قارلی دام

قارلی دام نام کوهی در ارتفاعات غربی روستای بند در غرب شهر ارومیه است. در کوه قارلی دام یک دخمه سنگی تاریخی به همین نام قرار دارد.

مقبره صخره ای قارلی دام از دو اتاق باریک و یک جلوخان وسیع تشکیل شده است. گور سنگی قارلی دام از نوع مقبره های تک واحدی پیوسته است.

ورودی اتاقک اول مقبره قارلی دام بصورت چهارگوش و در اندازه ۶۰*۹۵ سانتی متر است. گوشه های اتاقک اول بصورت دایره ای بوده و فضای این اتاقک بسیار کم است طوری که بلندای آن از کف اتاقک تا سقف اتاقک حدود ۱۷۰ سانتیمتر است.

اتاقک دوم هم که در پشت اتاقک اول قرار گرفته است و ورودی آن در دیواره عقب اتاقک اول قرار گرفته است، دارای ورودی چهارگوش در اندازه های ۶۰*۹۲ سانتیمتر است. مانند اتاقک اول قارلی دام ، اتاقک دوم هم دارای دیوارهای قوسی شکل بوده و ارتفاع آن از کف تا سقف بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ سانتیمتر متغیر است.

در قبر سنگی قارلی دام هیچگونه تزئیناتی وجود ندارد، این قبر متعلق به قوم اوراتور بوده که به هزاره اول قبل از میلاد مسیح برمیگردد.

گور صخره ای قارلی دام از نظر تراش و نحوه ایجاد آن با سایر مقبره ای صخره ای آذربایجان غربی مطابقت دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

مقبره صخره ای قارلی دام, دخمه سنگی قارلی دام, قارلی دام ارومیه, قبر سنگی قارلی دام, گارلی دام ارومیه, قبر صخره ای قارلی دام بند, جاذبه تاریخی روستای بند

 

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید