قلعه تاریخی ایده لی(سنجی)

قلعه تاریخی ایده لی(سنجی)

از قلعه تاریخی ایده لی قلعه های تاریخی ارومیه، تقرببا چیزی باقی نمانده است و تنها آثاری از دیواره ها و برج های تخریب شده باقی مانده که نشان میدهد این بنا زمانی یک قلعه بزرگ بوده است. قلعه ایده لی(یا سنجی) از قلعه های تاریخی ارومیه در فاصله ۲۱ کیلومتری شهر ارومیه و در بخش نازلو ارومیه و بالاتر از روستای نازلو در کنار جاده اصلی قرار گرفته است.(نزدیکی روستای سنجی)

قلعه تاریخی ایده لی بر روی یک تپه سنگی ساخته شده و دیواره های آن از خشت و گل است و گاها برای استحکام بخشیدن به آن از سنگ ریزه نیز همراه با خشت و گل استفاده کرده اند و در زیر دیواره ها  قلعه لایه های طبیعی سنگی وجود دارد که دیوار ها را استوار تر کرده، این دیواره ها ارتفاعی بیشتر از سه متردارند. در داخل قلعه ایده لی آثار از یک عمارت به جا مانده است و باتوجه به آثار به جای مانده میتوان حدس زد که این بنا دو طبقه ساخته شده بود

در مورد سال ساخت و سازندگان آن هیچ مدرکی وجود ندارد اما این طور به نظر میرسد که ممکن است این قلعه متعلق به عبدالصمدخان افشار باشد. عبدالصمدخان جد عظیم السلطنه سردار بود، بانی ساخت مسجد سردار ارومیه نیز عبدالصمدخان بوده است.

قلعه ایده لی

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید