صنایع دستی ارومیه

صنایع دستی ارومیه

علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی و مذهبی فراوان، استان آذربایجان غربی و بخصوص ارومیه دارای صنایع دستی زیبایی است که در اینجا به آنها اشاره میکنیم. آذربایجان غربی به دلیل وجود اقوام مختلف از جمله ترک و کورد و آمیخته شدن هنرها و تجربه های آنها باهم دارای صنایع دستی متنوع و بی نظیری است.

همچنین صنایع دستی بجامانده از زمانهای دور، اصالت و تمدن منطه را نشان میدهد.

فرش دستباف یکی از زیباترین صنایع دستی آذربایجان غربی است.

ظریف کاری روی چوب ، رو دوزی و پیکرتراشی از دیگر صنایع دستی مطرح ارومیه هستند.

از دیگر صنایع دستی استان آذربایجان غربی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد.

  • گلیم
  • معرق
  • سفالگری
  • جاجیم
  • منجیق دوزی
  • ساخت وسایل چوبی
  • رنگرزی و چاپ های سنتی
  • منبت کاری

همه این صنایع از سوغات های ارومیه هستند، که سه گزینه زیر از سایر موارد بالا معروفیت بیشتری دارند.

پس اگر به ارومیه سفر میکنید، حتما در کنار نقل و حلوای ارومیه و عرقیات گیاهی که سوغاتی معروف ارومیه هستند، از موارد زیر نیز حتما دیدن نمایید.

فرش دستباف ارومیه

آذربایجان غربی یکی از قطب های فرش دستباف ایران محسوب میشود. فرشهای خوشرنگ و زیبای دستباف آذربایجان غربی علاوه بر پخش در سراسر کشور، به خارج از کشور نیز صادر میشوند. در استان آذربایجان غربی شهرستانهای ارومیه، خوی، بوکان، تکاب و میاندوآب و همچنین شاهین دژ در ساخت فرشهای دستباف پیشرو هستند.

از معروف ترین فرشهای دست باف استان میتوان به فرش ریز ماهی و افشار آهنین شهرهای خوی و تکاب اشاره نمود که شهرت آنها در سطح بین المللی هم مطرح است، این فرشهای دارای ظرافت و استحکام بالایی هستند.

ظریف کاری ارومیه

ظریف کاری روی چوب از جمله صنایع دستی ارومیه میباشد که میتوان آنرا سوغات ارومیه نیز نامید. اکثرا چوبهای درختان سنجد ، گردو، سرو، گلابی و صنوبر را در این صنعت استفاده میکنند. که در مواردی مانند جعبه های آرایشی ، ظرف های تزئینی، گردنبند و دستبند ، میز و صندلی کاربرد فراوان دارد.

روش کار به این صورت است که قطعه های و طرحهای کوچکی از چوب را روی بدنه لوازم  میچسبانند.

رودوزی ارومیه

در این صنعت، بر روی پارچه های ساده و بدون طرح با نخهای ابریشمی و رنگی و بوسیله سوزن طرح هایی زیبا روی پارچه ایجاد میکنند. این صنعت از قدیم در خانه ها در میان بانوان خانه دار رواج فراوان داشته ، همچنین در زمانهای نه چندان دور، دختران دم بخت از این صنعت در تکمیل جهیزیه خود استفاده زیادی میکردند.

با مراجعه به فروشگاههای صنایع دستی ارومیه رودوزیهای فراوانی را بر روی کفش ، لباس، زیرلیوانی، رومیزی و … مشاهده خواهید کرد.

 

پیکر تراشی ارومیه

پیکرتراشی اکثر روی سنگ و چوب انجام میگیرد، که در ارومیه بیشتر روی چوب کار میکنند. پیکرتراشی در ایران قدمت بسیار زیادی دارد ، که از جمله میتوان آثار تخت جمشید را مثال زد.

 کلیک کنید
 

 

 

صنایع دستی ارومیه, سوغات ارومیه, فرش دست باف ارومیه, فرش دستباف ارومیه, پیکرتراشی در ارومیه, رودوزی ارومیه, سوغات معروف ارومیه, ظریف کاری ارومیه, سوغاتی های اصل ارومیه, سوغاتی های ارومیه کدامند, سوغاتی های آذربایجانغربی کدامند

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید