روستای قره باغ

روستای قره باغ

روستای دیدنی قره باغ که مرکز بخش انزل ارومیه میباشد در دره سرسبز و خوش آب و هوای قره باغ قرار گرفته است این روستا در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال شهر ارومیه و در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سلماس وفاصله ۵ کیلومتری از دریاچه ارومیه قرار دارد.

قره یک کلمه ترکی است به معنای رنگ سیاه است ولی باغ یک کلمه فارسی است و روستای قره باغ به معنای باغ سیاه میباشد.

روستای قره باغ یکی از روستا های پرجمعیت به شمار میرود که طبق آمار سال ۱۳۸۵ جمعیتی حدود ۱۳۰۰ نفر و ۳۸۹ خانوار دارد که ترک زبان میباشند، اما در طی سال های اخیر به دلیل گرایش مردم روستا به زندگی شهری جمعیت این روستا نیز کاهش یافته است.

روستای قره باغ  روستای بزرگ پرور است و ۵۷ شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است که در آرامگاه میرکبیر این روستا این عزیزان را به خاک سپرده اند و این روستا همچنین تحصیل کردگان فراوانی را به جامعه تحویل داده است که مشغول خدمت به مردم و مملکت اسلامی هستند.

ازجاذبه های تاریخی روستای قره باغ میتوان به کلیسای قدیمی سورپ پطروس که در سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ثبت شده و همچنین قلعه تاریخی روستای قره باغ اشاره کرد.

شغل اصلی مردم روستا کشاورزی است و محصولاتی از قبیل گردو ،بادام، گوجه، هندوانه و انگور  پرورش می دهند.

لازم به ذکراست که انگور قره باغ به دلیل مرغوبیت آن در سطح استان بسیار معروف است.

در طی سال های گذشته با ساخت کارخانه هایی در این منطقه بسیاری از روستاییان در این کاخانه ها مشغول به کار شده اند که این کارخانه کمک زیادی به اشتغال زایی جوانان و افزایش سطح درآمد روستاییان کرده است.

در اراضی این روستا معدن میکا نیز قرار دارد

و از جمله مکانهای دیدنی نزدیک این روستا، میتوان به نقش برجسته خان تختی و گورچین قلعه و مجتمع گردشگری باری اشاره کرد.

مطلب پیشنهادی

روستای خوش آلان

روستای خوش آلان روستای خوش آلان یا خوشالان یکی از روستاهای دهستان صومای برادوست ارومیه …

دیدگاهتان را بنویسید