مسجد یورد شاهی ارومیه

مسجد یورد شاهی ارومیه

مسجد یورد شاهی در نبش کوچه شهید اردشیر سلیمانی در خیابان امام شهر ارومیه نزدیک میدان انقلاب (ایالت) قرار گرفته است.

مسجد یورد شاهی به همت تاجر معروف شاهوردی اف (یورد شاهی) در سال ۱۲۵۰ هجری شمسی ساخته شده است معماری این بنا توسط حاج محمود فرتاشیان صورت گرفت. و در سال ۱۳۴۳ هجری شمسی مورد بازسازی قرار گرفت.

دلیل نامگذاری مسجد به این نام این بوده که نام بانی آن شاهوردی اف یا همان یورد شاهی بود و همچنین نزدیک دروازه یوردشاه و باغ یوردشاه (میدان ایالت کنونی و بعدا پادگان لشکر ۶۴ و هم اکنون خیابان امام ) قرار داشت.

این مسجد در ابتدا با نمای آجری ساخته شد و دارای ورودی و صحنی بزرگ و حیاط پشتی بود. و هنگام بازسازی درب و پنجره های مسجد تعویض شد و سقف آن نیز به شکل شیروانی و فلزی شیب دار ساخته شد.

نقشه ساخت مسجد یورد شاهی به شکل مسطتیل و به صورت شرقی و غربی است. مساحت آن ۱۵۲مترمربع است. زیربنای آن ۲۲۰ متر مربع است، طوری که دارای صحن، شبستان مردانه، نیم طبقه (شبستان زنانه)، جایگاه تحویل کفش، قسمت میاندر، سرویس بهداشتی، وضوخانه، پایگاه مقاومت بسیج، منزل خادم(قدیم و جدید) و موتورخانه است.

قسمت اصلی مسجد یا همان شبستان در ابعاد ۱۲ در ۸٫۵ متر بوده که ۶پنجره فلزی دارد و هرکدام از پنجره ها ۲*۶ متر بوده که دارای قوس جناغی هستند.

از جمله وقایع تاریخی مسجد این است که هنگام حمله شیخ عبدالله شمزینی به ارومیه، شخصی به نام اقبال الدوله که والی ارومیه بود، مسجد یورد شاهی را به عنوان ستاد فرماندهی خود برگزید تا با شیخ عبیدالله مقابله کند.

مسجد یورد شاهی ارومیه

 

 

مسجد یوردشاهی ارومیه, شهید اردشیر سلیمانی, اقبال الدوله ارومیه, شیخ عبدالله شمزینی, شاهوردی اف, حاج محمود فرتاشیان معمار, دروازه یوردشاه, باغ یوردشاه,

 

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید