لباس محلی مردمان آذربایجان غربی

لباس محلی مردمان آذربایجان غربی

استان آذربایجان غربی به دلیل در برگرفتن دو قوم بزرگ آذری و کورد و هم چنین ایل ها و عشایر متعدد دارای انواع مختلف لباس های محلی است.
به دلیل گسترش شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع مختلف کم کم استفاده از این لباس های محلی منسوخ شده است.
ولی هنوز هم در برخی از شهر های کوچک و روستا ها از این لباس های سنتی استفاده می شود.عشایر و روستاییان از افرادی که هنوز تعصب خاصی نسبت به پوشیدن این لباس که نشان از هویت آنها را دارند هستند.
لباس خانم های عشایری از پارچه های زیبا و رنگارنگ تهیه می شود که پیراهن گل دار و بلندی که آنها می پوشند به “کراس ” شهرت دارد.
این پیراهن ها بلند ، پرچین و گشاد است و معمولا از جنس پارچه های مرغوب تهیه می شود.
زنان عشایری از لباسی به نام “الک” هم استفاده می کنند که جلیقه ای است و روی پیراهن گل دار خود می پوشند و دارای رنگ های شاد می باشد که زیور آلاتی به آن دوخته شده است.
این زنان عشایری از نوعی شال کمر روی پیراهن خود استفاده می کنند که به پشت بند معروف می باشد.

شلوار های این زنان “درپی” نام دارد که رنگارنک و تا مچ پا است.
مردان ایلاتی نیز از نوعی زیر شلوار به نام درپا استفاده میکنند که از پارچه سفید تهیه می شود و شلوار محلی آنه که رو درپا می پوشند به شاله کیل معروف است و از زانو تا مچ پا تنگ است و چاکی دارد که دکمه می خورد. پیراهن مردانه آن به کراس شهرت دارد و ستر نیز یک نوع کت پشمی مردانه است که در زمستا ن ها استفاده می شود. این مردان دستمال سیاه ریشه داری به کمر خود می بندد که به پوشی معروف است.
در این استان قوم کورد تعصب بیشتری نسبت به لباس کوردی دارند و لباسهای محلی خود را در مراسم های گوناگون مثل عروسی و جشن کار و سوگواری به تن میکنند.

لباس مردان کرد شامل فقیان(مچ پیچ) می شود که پارچه ای کتانی یا ابریشمی به رنگ سفید است که به شکل یک قیفه دوخته می شود و به دور مچ بسته می شود.
کوردها یک شلوار کردی به نام پنتول دارند که گشاد می باشد که دارای دم پای تنگ است. لباس های مردان کورد معمولا از رنگ های سفید طوسی و قهوه ای و مشکی هستند. دستار یا کلاغه که با آن دشلمه،مندلی، رشتی، سروین و سربند نیز می گویند، وسیله ای است که مردان به جای کلاه از آن استفاده می کنند.
لباس بانوان کرد از زیباترین لباس های محلی به شمار می رود.

(در صورتی که شما نیز در این زمینه اطلاعات و مطالبی دارید برای ما ارسال نمایید و به ما در کامل نمودن این مطلب کمک نمایید)

 

مطلب پیشنهادی

قاردوشاب

قاردوشاب آداب رسوم و بازیهای محلی ارومیه قاردوشاب  بچه که بودیم مثل همه جا در …

دیدگاهتان را بنویسید