قلعه تاریخی بردوک

قلعه تاریخی بردوک

قلعه تاریخی بردوک از قلعه های تاریخی ارومیه در شش کیلومتری روستای بردوک و فاصله ۹۶ کیلومتری شهر ارومیه در دهستان خوش آب و هوای صومای برادوست قرار دارد. یعنی در نزدیکی کوه های مرزی ایران و ترکیه.

با توجه به کتیبه ای که بر روی دو سنگ مرمر در زیر قوس دروازه ورودی است قدمت این قلعه تاریخی به سال ۱۰۷۸ ه.ق یعنی معادل سال ۱۰۴۶ ه.ش و دوره صفویه بر میگردد. متن روی این کتیبه به این صورت است:

«هذه العمارف صاحب السلطنت تقی سلطان بن نظربیک بن غازی بیک فی سنه ۱۰۷۸» که نام شخصی که این بنا را ساخته در آن نوشته شده است.

قلعه بردوک به عنوان یک دژ محکم  و استوار با موقعیت مناسب جغرافیایی و دید کافی به دشت های اطراف در دوران حکومت صفوی ساخته شد که این موضوع ارزش و اهمیت این منطقه را در دوران صفویه نشان میدهد.

به طور کلی قلعه بردوک را میتوان از لحاظ باستان شناسی به سه قسمت قلعه و مسجد و مقبره جدا، و برسی کرد.

مسجد: این مسجد از سنگ های حجاری سیاه و سفید ساخته شده که با هنرمندی در کنار هم قرار گرفته اند. در ورودی مسجد سنگ های سیاه رنگی دیده میشود که بر روی آنها قوس های معروف سه کولی قرار گرفنه است. بر روی این ورودی یک کتیبه مستطیل شکل از جنس مرمر شفاف قرار دارد که با توجه به ابیات فارسی و آیات قرآن که بروی آن قرار دارد متوجه می شویم ساخت مسجد بعد از تکمیل شدن قلعه در سال ۱۰۸۰ ه.ق انجام گرفته است.

محراب مسجد که با سنگ سیاه ساخته شده است در قسمت جنوبی مسجد قرار دارد.

در حدود ۲۷ متر پایین تر از مسجد یک بنا دیگر وجود دارد که با استفاده از یک رشته پله میتوان به آن رسید. طاق این بنا به صورت گنبدی است و با گذشت سال های بسیار هنوز پا بر جاست. در این بنا یک محراب وجود دارد که از سنگ سیاه و سفید و رو به طرف قبله ساخته شده است.

قلعه: قلعه بزرگ در روبروی مسجد قرار دارد که در ارتفاعات میانه کوهستان ساخته شده است و راه دست یابی به آن شیب تندی دارد. در بخش مرکزی قلعه چند بنای دیگر وجود دارد که با سنگ های چهار گوش و ملات شن و آهک ساخته شده است و فقط یکی از آنها سالم مانده است که به نظر میرسد از آن به عنوان آب انبار استفاده می شده.

در ارتفاعات و بر روی قله کوهستان یک بنای عظیم دیگر دیده میشود که از آن به عنوان برج دیده بانی استفاده می کردند. دیواره های این برج از سنگ لاشه و شن و آهک ساخه شده و گوشه ها دیوار و کناره های پنجره آن با استفاده از سنگ آتش فشانی تزئین و محکم کاری شده است. در بالای این برج تمام دشت صومای برادوست معلوم است.

مطلب پیشنهادی

مسجد حضرت قائم ارومیه

مسجد حضرت قائم ارومیه معرفی ارومیه qaim_mosque مسجد حضرت قائم (عج) ارومیه این مسجد در …

دیدگاهتان را بنویسید