بقعه ایوب انصاری

بقعه ایوب انصاری

یکی از آثار ناشناخته دوره معماری اسلامی ایران در شهرستان تکاب بقعه ایوب انصاری است که در منطقه به نام ایوان‌ساری نیز معروف است و امروزه به صورت زیارتگاهی درآمده است که از نقاط مختلف به زیارت آن میروند.

ایوب انصاری از فقهای قرن نهم هجری می باشد، بقعه ایّوب انصاری در بالای کوهی به همین نام در ۱۳ کیلومتری جنوب شهرستان تکاب در استان آذربایجان غربی قرار دارد، و راه رسیدن به آن دارای ناهمواری است که از روستای دورباش عبور می کند، بقعه ایوب انصاری جزو زیباترین مقابر مذهبی آذربایجان به حساب می آید این بنا از تناسبات بسیار زیبایی برخوردار است که احتمالا ۵۰ سال بعد از فوت این عالم و فقیه این بنا را برای احترام به وی میسازند.

درساخت بقعه ایوب انصاری سعی زیادی برای ایجاد تناسب انجام شده است و آنچه توجه هر بیننده را در وهله‌ی اول جلب می نماید عدم وجود منبع آب یا چشمه در حوالی بقعه است، و سازندگان آن مجبور بوده‌اند که آب مورد نیاز را از پایین کوه به محل ساختمان حمل کنند.

اگر چه صدها سال از تاریخ ایجاد بنا میگذرد، ولی روی هم رفته از نظر معماری اثری جالب و قابل ملاحظه‌ای برجا مانده است. مصالح  بنا جز سنگ لاشه و قلوه سنگ و ملاط چیز دیگری نیست . شکل کلی بنا، مستطیلی است و در تمام قسمتهای آن سنگ قلوه و لاشه سنگ و ملاط ماسه و آهک به کار رفته است. ابعاد سنگهای پایین‌بنا بزرگتر از سنگهایی است که در قسمتهای بالا به کاربرده‌اند. بنا از سه قسمت اصلی دهلیز یا کفش کن، چهار طاقی و مقبره تشکیل شده است. دهلیز در غرب این مجموعه واقع شده و مستطیل شکل است و اتاق مقبره در سمت شمال چهار طاقی ساخته شده و از بیرون به شکل مربع است.

مطلب پیشنهادی

تخت سلیمان

تخت سلیمان توریستی, جاذبه های تاریخی و مذهبی سایر شهرستانها, جاذبه های طبیعی سایر شهرستانها مجموعه بناهای …

دیدگاهتان را بنویسید